Karttjenester
Avdelingen for karttjenester har hovedansvar når det gjelder etablering, vedlikehold og tilgjengeliggjøring av kommunens tekniske kartverk, skråbilder og ortofoto (flybilder). Digitale kartdata leveres gjennom portalen til Norsk Eiendomsinformasjon (Infoland).
Byggesak
Avdeling for byggesak utfører en rekke utadrettede oppgaver på vegne av kommunene. Det gjelder behandling av bygge- og utslippsøknader etter henholdsvis plan- og bygningsloven og forurensningsloven. Byggesak fører også tilsyn med at denne lovgivningen overholdes. Byggesaksavdelingene skal være med å sikre god byggeskikk og god moderne arkitektur, de skal ivareta miljøet og drive kulturvern og de skal være med å sikre ønsket byutvikling.
Geodata
Avdelingen består av teamene Karttjenester, Eiendom, Oppmåling og Fellestjenesten. Avdelingen er ansvarlig for arbeidet etter delings- og matrikkelloven, forvaltning av kommunens kartverk og grunnlagsnett, føring av matrikkelen (eiendomsregisteret), adressetildeling, kundestøtte og kommunale gebyrer samt eiendomsskatt.
Oppmåling
Avdelingen har ansvar for eiendomsmålinger ihht. matrikkelloven, og diverse andre landmålingsrelaterte tjenester. Med innføringen av Lov om eiendomsregistrering vil rutiner og prosesser bli lagt om. Loven tredde i kraft 1.1. 2010. Det vil være en overgangsperiode på 3 år hvor saker som er påbegynt etter Delingsloven skal ferdigstilles etter denne.